De vloggende ondernemer – GO SOCIAL Expertmeeting 24 mei 2018

Waarom ik erheen ging wist ik eigenlijk zelf niet. Want waarom zou een tekstschrijver vloggen? Maar ik ben altijd benieuwd naar nieuwe dingen en ik vind het leuk om onder NON-mensen te zijn. En daarbij ben ik natuurlijk als ondernemer altijd geïnteresseerd in alle mogelijkheden die er zijn om jezelf met je onderneming te profileren. Dus daarom had ik me toch opgegeven en was ik donderdagmiddag 24 mei jl. bij de Go Social activiteit in
Stadskaffee Laurens.

We kregen direct een leuke binnenkomer in de vorm van een selfiestick. Binnen no time zat ik net als iedereen met zijn telefoon in de houder voor zijn neus en keek ik verwachtingsvol naar NON-lid Ruben van der Zee van Ruben-training. Want nu zou hij mij wel even vertellen waarom ook ik moest gaan vloggen en zou ik wel even de tips en trucs van het vloggen in een middagje onder de knie krijgen. Die verwachting moest ik heel snel bijstellen. Ruben zette ons meteen zelf aan de slag met opdrachten als: ‘bedenk wie je bent, wat je doet, waarom je het doet en vertel dit maar even in een vlog’. Nou dat kwam van pas, want laatst schreef ik in een blog dat bloggen hetzelfde is als pitchen, dus vloggen kan daar niet zoveel van af wijken. De drempel om het nu eens niet persoonlijk aan iemand te vertellen of op papier te zetten, maar met een camera voor mijn neus was toch groter dan ik dacht.

Met veel ehhhh en ennnn vertelde ik iets in de camera. En meteen had ik ook een van de grootste beginnersfouten gemaakt, want ik had mijn telefoon in de ‘rechtopstand’ gezet. En dat is natuurlijk niet echt handig, want mensen kijken geen vlogs in deze stand. In een filmpje dat Ruben later nog liet zien werd me toch echt duidelijk gemaakt dat dit een ‘no go’ was. Want als je een film zo zou opnemen, dan zou je wel een heel hoge bioscoopscherm moeten maken. Het is een veel gemaakte beginnersfout.

Andere beginnende vloggers filmen tegen het licht in en weer anderen kijken niet in de camera, maar naar zichzelf op het schermpje. Al met al best veel om op te letten. Ruben stelde ons snel gerust: “Je hoeft niet direct een Enzo Knol te worden. Het gaat erom dat je je persoonlijkheid in een vlog laat zien. Daarvoor hoeft het niet perfect te zijn. Het is zoals met alles: vloggen is niet moeilijk, je moet het alleen even doorhebben.”

Tijdens het oefenen sparde ik met buurvrouw Jessica van Hooff over haar vlogambities. We kwamen al snel op een paar leuke ideeën om te vloggen voor haar relatiebemiddelingsbureau: een leuk interview met mensen over wat hun relatie zo bijzonder maakt of een kort persoonlijk verhaal over iemand die wat extra bemiddeling nodig heeft. Voor mezelf duurde het iets langer, maar langzaam borrelden er toch wat ideeën op. Nog enthousiaster werd ik van het verhaal van de professionele aanpak van Cameraland. De twee jonge vloggers Max en Ilaya lieten zien wat zij op hun zaterdag zoal in elkaar zetten. Een aantrekkelijke vlog met humor, informatie en enthousiaste verhalen en voorbeelden. Hiermee bereikt Cameraland nu ook een jonge doelgroep, die voornamelijk op Youtube zit. Eigenaar van Cameraland Ed Dorrestein vertelde hoe hij de twee jonge vloggers Max en Ilaya heeft binnengehaald en hoe hij ze de vrije hand geeft hun eigen vlog voor Cameraland te maken. Het resultaat mag er zijn; de officiële lancering van hun vlog volgt binnenkort door hoogst waarschijnlijk professional Enzo Knol zelf.

Over professionals gesproken; het eerste dat de jonge vlogger Max vertelt als hij alle selfiesticks op tafel ziet liggen is dat een selfiestick ‘not done’ is in de vlogwereld. Dat temperde voor even onze blijdschap over de leuke gadget. Ed Dorrestein voegde daar nog aan toe dat een camera met een uitklapschermpje en een tafelstatief dat je vast kunt houden een van de eerste dingen is die je als betere vlogger aanschaft. “Maar”, gaf Ruben van der Zee van repliek: “Dat neemt niet weg dat een eigenwijze ondernemer de eerste probeersels natuurlijk prima kan doen met zijn of haar eigen telefoon en selfiestick.” Na het mooie verhaal over de professionele inzet van een bedrijf als Cameraland blijft natuurlijk de vraag hoe je als kleine ondernemer of ZZP’er een vlog kunt inzetten. Maar ook voor dit onderdeel van ondernemen geldt: vraag je af wat het toevoegt aan jouw onderneming en doe het vooral alleen maar zelf als je er energie en voldoening uithaalt. Verder is het net als met boekhouden, social media bijhouden en teksten schrijven. Als je er zelf geen zin in hebt, zoek je iemand die je kan helpen. Bijvoorbeeld via het NON. Maak eens een afspraak met een mede NON-er om te sparren, om ideeën op te doen of om een paar uur te helpen. Of, als je er echt geen tijd of creativiteit voor hebt, laat het helemaal over aan die professional.

Margreet Hoek

Teksthoek

P.S. NON-leden kunnen de foto’s van deze GO SOCIAL Expertmeeting bekijken in de besloten Facebook-groep.

Secretariaat het NON
p/a Omring 16
1702 NA Heerhugowaard
Tel. (06) 21 84 22 89
info@hetnon.nl

bankRabobank – (Hoofdsponsor)
Postbus 133
1800 AC Alkmaar
Tel. (072) 567 45 00
www.rabobank.nl